De systeembeheerder is degene die als zodanig is vastgelegd in programma 1.6.8. (veld 9). Dit programma is afgescherm door een wachtwoord en bij de ingebruikname van het systeem zal de beheerder door BS Automatisering worden ingesteld. De beheerder kan eventueel zelf iemand anders tot beheerder maken.
De werkzaamheden die in de dagelijkse praktijk het meest voorkomen zijn het aanmaken van gebruikers en het instellen van authorisaties binnen het systeem, en controleren of een backup is geslaagd d.m.v. een dagelijks backup-rapport dat per email wordt toegstuurd naar een zelf op te geven adres. Het voert hier te ver om overige mogelijke taken te beschrijven: deze worden in overleg bepaald, waarbij het zo is dat BS Automatisering het volledige serverbeheer, inclusief back-ups, voor u kan verzorgen.
In dit menu kan de logincode van de beheerder (veld 9) en assistent-beheerder (veld10) worden ingesteld. Ook worden hier systeemparameters ingesteld, die in principe eenmalig worden ingesteld en in de praktijk zelden tot nooit worden aangepast ( (standplaatsen, sectoren en parameters van de automatische planner.
In veld 9 wordt de logincode van de beheerder vastgelegd. De beheerder is degene die gebruikers toegang tot menu's kan geven (optie G) en heeft op applicatieniveau overal toegang toe.
De volgende speciale rechten zijn toegekend aan de beheerder
De assisent-beheerder heeft dezelfde rechten als de beheerder, m.u.v. de volgende items :
Er kan ook nog extra gestuurd worden via de menutoegang: bv als het menu 1.1 wordt uitgesloten voor de gebruiker kan deze ook geen afkorting van de woonplaats aanpassen.