2. Internet groepsvervoermodule

Introductie

Opdrachtgevers, instellingen en deelnemers kunnen middels deze webmodule via internet mutaties doorgeven en de voor hen relevantie informatie raadplegen. Vanzelfsprekend is hiervoor alleen een webbrowser en een verbinding met internet nodig. De mutaties van ziek en vakantie worden automatisch in de ritagenda doorgevoerd. De volgende functionaliteit is beschikbaar :

  • Inzage in vervoersplanning op deelnemerniveau.

    Op deelnemersniveau kunnen de stamgegevens en het vervoersschema worden ingezien. Het vervoersschema kan op peildatum worden opgevraagd wat betekent dat er vooruit en teruggegeken kan worden.

    Figuur 8.7. Informatie deelnemer

    Informatie deelnemer

  • Doorgeven van vrije dagen en ziek-en hersteldmelding.

    Op deelnemersniveau kunnen incidentele mutaties worden doorgegeven. Deze mutaties worden direct in taxsys verwerkt en zijn dan ook direct zichtbaar op de route en eventueel op het chauffeursportaal. In de agenda verschijnt na een mutatie een groen blokje tussen het ophaal en bestemming adres. Het getal in het groene blokje geeft aan hoeveel mutaties hebben plaats gevonden.

  • Aanmelden / wijzigen van deelnemers

    Het is mogelijk om nieuwe aanmeldingen of mutaties om deelnemers om te zetten naar andere dagen/instellingen door te geven. Deze meldingen worden per email aan de planning doorgegeven en niet direct in het systeem verwerkt.

    Figuur 8.8. Aanmelden

    Aanmelden

  • Ritplanning

    Deze optie is bedoeld voor opdrachtgevers / instellingen en laat alle ritten zien die volgens de ritagenda op peildatum gepland staan. Hiermee wordt inzichtelijk welke deelnemers in een route gepland staan en wie de chauffeur is. Eventueel kan de route op een kaart worden getoond.

    Figuur 8.9. Ritplanning

    Ritplanning

  • plugin Documenten

    Met deze optie is het mogelijk om documenten op de taxsys-server opvraagbaar te maken via de webapplicatie. Op de werkplek van de gebruiker kunnen documenten in een windowsmap worden geplaats waarbij ook submappen kunnen worden aangemaakt. Documenten kunnen dus volledig naar eigen inzicht worden geplaats. Voorbeelden van gebruik zijn de facturen in pdf-formaat of excelbestanden.

    De gedeelde map wordt in het authorisatiescherm ingesteld en is beveiligd tot op gebruikersniveau.

    Figuur 8.10. Documenten

    Documenten

  • plugin Klachtenmodule

    Met deze plugin kunnen klachten ingezien worden, ideaal voor opdrachtgevers of andere belanghebbenden. Deze optie is gekoppeld aan de klachtenmodule in taxsys maar er kunnen zelfs ook klachten uit een extern systeem worden weergegeven.

    De opdrachtgever heeft hiermee altijd zicht op de voortgang van een klacht en kan daarnaast van een gehele periode een overzicht opvragen.

    Figuur 8.11. Klachten

    Klachten

Klanten toegang geven

Middels het programma 'Authorisaties internet boekingen', te vinden onder het menu 8. Extra toepassingen, kunnen toegangscodes worden aangemaakt.

Figuur 8.12. Authorisatie web-applicatie

Authorisatie web-applicatie

In dit schem is allereerst het selectieniveau van belang. De volgende mogelijkheden zijn hierbij beschikbaar :

  • Selectie op relatienummer(s)

    Er kunnen 1 of meerdere relatienummers worden ingegeven. Alleen de informatie van deelmers met de ingestelde nummers (veld 16 bij de deelnemer) wordt getoond.

  • Selectie op instelling(en)

    Selectie op 1 of meerdere instellingsnummers. Deze selectie werkt niet in cominatie met de selectie op relatienummer wat betekent dat alle deelnemers van / naar deze instelling worden getoond. Als een instelling is gebruikt als extra adres wordt deze ook meegenomen in de selectie.

  • Selectie op postcode

    Deze selectie laat alle deelnemers zien die op een bepaald postcode wonen en deze selectie is bedoelt voor woonvoorzieningen waar meerdere deelnemers worden opgehaald. Bij deze selectie zijn 1 of meer relatienummers verplicht.

Daarnaast zijn nog diverse parameters instelbaar:

  • IP-nummer

    Er mag alleen vanaf een bepaald ip-adres worden ingelogd.

  • Emailadres wijzigingen

    Dit is het emailadres waar wijzigingen naar toe worden gemaild.

  • Type account

    Dit is bedoeld om de aangemaakte logincodes overzichtelijk te maken omdat de authorisatie voor meerdere websites in hetzelfde scherm wordt geregeld.

  • Standaardweergave ritplanning

    De pagina ritplanning kan op meerdere manier worden weergegeven en hier kan ingesteld worden wat de standaard is.

  • Startpagina na inloggen

    Kueze om na inloggen het absentieoverzicht of de ritplanning direct te tonen (standaard is absentieoverzicht)

  • Verbergen info chfr+wagen

    Op de ritplanning geen informatie over wagens en chauffeurs weergeven.

  • Geen mutaties doorgeven

    Er kunnen geen ziek-/herstelmeldingen en vrije dagen worden gemuteerd wat de website 'alleen-lezen' maakt.

  • Documentenmap

    De map waarin de documenten staan (relatief aan de rootmap die door BSA wordt bepaald).

Het is mogelijk om ook de deelnemers toegang te geven tot de website. Bij het muteren van een deelnemer, kan met F1 Extra velden, de login code worden aangemaakt. Als er grote groepen toegang moeten krijgen kan door het exporteren (F1 in menu groepsvervoer) van het groepsvervoer de deelnemers automatisch voorzien worden van een wachtwoord.

Figuur 8.13. Deelnemer groepsvervoer muteren (2.1.)

Deelnemer groepsvervoer muteren (2.1.)

De loginnaam van de deelnemer is het deelnemersnummer. Als een deelnemer inlogt wordt alleen de pagina met de gegevens van die deelnemer getoond.